søndag den 3. juli 2011

26/6
Great Sand Dunes National Park and Preserve: Verdens højeste sandkasse - Kitterne er ca 250 meter høje over terræn. Sandet kommer fra errosion af bjeregne i området og er blæst sammen i et hjørne af en  kæmpe dal. Sandet er er lidt rødligt/mørkt og bliver brændvarmt at gå på. Vi besluttede at gå til toppen. Pyha en hård tur – ikke særlig lang 1,5 miles og med 250 højdemeter, burde det være en let sag. MEN i løs sukkersand, i 2500 meters højde og i brændende sol, så skal der rigtigt meget vand og en del pauser til. Det var kun Mads og Niels der nåede toppen. Lige så hård opturen var, lige så fedt var nedløbet – vi hoppede og løb ned af de stejle klitter (ca 45 graders hældning). Det var fun!

På vej mod Denver besøgte vi Royal Gorge Bridge – verdens højeste hængebro. Lavet for ca 100 år siden til togets udbredelse i det vestlige USA. Vi troede, at der ’bare’ var en bro, men næ nej – det var rent tivoli med guldvask, masser af dyr i et minizoo, cowboyland, kabelbaner osv. Vi slendrede lidt rundt, men havde ikke rigtigt energi og lydt til det helt store (vi ankom kl 16). Broen er OK, men ikke noget, der skal køres langt efter. Vi var egentlig lidt forundrede over, at det var tilladt at gå over broen. Den slingrede helt vildt (Hvem husker ikke Tacoma Bridge!) og, det var sin sag ikke at bliver søsyg på vejen over. Derudover var den bygget i træsvælder, hvor der steder var over 6 cm hul lige direkte ned mod floden langt nedenunder. Mads og Niels tog også en tur ned i dalen med et stejlt tog.

27/7
Denver – Efter vores ugelange nationalpark tour-de-force tager vi et par slappe-a- dage i Denver. Denver by ligger fedt – lige for foden af Rocky Mountains, så man kan se de sneklædte bjerge i baggrunden. Vejret er godt det meste af tiden. Hver eftermiddag omkring kl 3-4 kommer der skyer ned fra bjergene – ofte med torden. Vi var ikke i tvivl den dag, hvor vi mødte en tordensky. Det starter med at blæse helt vildt, og vi kan se de mørke skyer komme nærmere, og så er det om at finde ly J

Bilbytning igen. Så udløb vores første lejeaftale med Hertz, og vi byttede vores Dodge ud med en Toyota Sienna (igen) Mads var trist over, at skulle tage afsked med Dodgen, men da Toyotaen var FCK- guldfarvet, så var det ikke så slemt. Vi får kørt mange km i den første bil 4200 miles og i 4270 i den anden bil i første lejemål. Dvs ca 11.000 km fra Florida til Denver på 1½ måned. Så omkostninger ved at leje en bil er ca 2 kr per km incl. bensin. Det er helt fint i betragtning af, at vi har en minivan og at de altid er nye. Det er væsentligt lavere end min Audi derhjemme – måske jeg bare skulle leje hos Hertz? PS: Nej Niels, det er ikke længere din Audi – du har solgt den J

Vi brugte 2 dage i Denver downtown, og det er en meget tiltalende by. Øgenavnet er ’mile high’, da byen ligger en mile over havniveau. Centrum er er meget tiltalende og flot – rent og ordentligt og ikke lige så nusset som de fleste andre byer i USA. De har lukket ca 1 mile af hovedgaden af til ’ The Mall’. Dvs. butikker på begge sider og gratis el-busser der kører i pendulfart frem og tilbage med 1 minut interval. Super service J Denver vil rigtig gerne være en kunst-by, og der er rig muighed for at besøge diverse musser og udstillinger plus at hvert byggeri med respekt for sig selv har en stor statue stående foran bygningen. Vi er ikke så kulturelle, men gik en tur rundt og kiggede på skulpturene og de sjove bygninger, som findes i downtown. Bla. er der en mini-kopi af Capitol Hill i Washington dc lavet i grå-granit. På trappen op til indgangen er der på trin nr. 15 en markering af, at man lige her står 1 mile over havoverfladen.

Colordao er hovedstaden for håndbryggerier i USA – især omkring Denver er der rigtigt mange. Vi har gjort et hæderligt forsøg i at besøge dem alle, men er fejlet i forsøget. Sjovt var det nu ;-) Listen er lang, og vi fortsætter bare hvor vi slap næste gang, vi kommer forbi.

Midt igennem byen løber en flod – og har er lavet en lille opstemning, så man kan rafte – ikke vildt, men OK. Der er også fyldt sand på, så man kan relaxe og bade. Det var en underlig oplevelse lige at have spist på bryggeri i byens downtown, og så gå ned for enden af gaden, hvor folk bader og hygger sig ved floden. Vi tog selv badetøj med på anden dagen og fik en dukkert – altså ikke Christina, da det var lige lidt for koldt til hende. Hun gik en tur i byens fedeste outdoor-butik lige ved siden af floden – Rei. Herefter nåede vi lige at løbe ind i bilen inden en tordensky brød løs og regnen silede ned. Det tager ikke så lang tid med sådan en tordensky – og så skinner solen igen.

30/6
Lige udenfor byen ligger Red Rock amfiteater, som er Denver’s førende udendørs koncertsted bygget ind mellem de flotteste store røde klipper. Vi startede med en hike rundt blandt klipperne og det var virkelig smukt. Niels har købt nyt kamera med ekstra zoom, så gåturen blev lidt forlænget, da der lige skulle tages 4-5 forskellige billeder af hver ting, så han kunne lære kameraet at kende. Bagefter gik vi en tur rundt i amfiteateret og nød det fede sted – der var desværre ikke noget på programmet, mens vi var der.  Det må blive næste gang.

Niels foreslog et besøg i Boulder, som skulle være en rigtig fed by lige udenfor Denver. Det viste sig at være en rigtig dejligt by og til en anden gang vil vi overveje at bo der og køre ind til Denver – ca. 25 min. Det viste sig også at være endnu en mikrobryggeri-by, og vi fandt endnu et supert sted til frokost, med dejlig mad og fristkt brygget øl.

Ja, vi blev nok lidt bidt af Rodeo i Texas, så vi tog lige et smut forbi Greeley, som reklamerede med Pro Rodeo. Her fik vi lært, at det staves/udtales ”Row-Dee-Oww”. Arrangementet varede en uge og finalerne var 4. juli, så det var de indledende runder, som vi så. Det var super fint at se et virkeligt professionelt arrangement. Vi blev lidt svedt, da vi så programmet, og troede, at det først sluttede omkring midnat. Der var både rodeo på hest uden sadel, på hest med sadel og sidst på tyr. Der var fangst af kalv med lasso og fangst og binding af kalv med lasso alene og med partner. Derudover var der mellem hver forskellig rodeo lokale indslag af forskellig kvalitet. Inden selve rodeoen havde vi set en masse unger mellem 3-7 år, som konkurrede om at blive siddende længst på et får. De 10 bedste skulle så dyste igen under rodeoen. Det ser altså vildt ud, når en lille unge ligger på et får, som pisker ned midt i et station. Enkelte klarede hele turen – resten blev smidt af undervejs. Vildt at de turde. Aftenen bød også på turens første regnbyge, som forsatte hele aftenen og natten. Godt vi havde regntøj i bilen, for det var for første gang virkelig koldt at sidde stille de 2 timer midt i en kold blæst. Trods vejret havde vi endnu en gang en fantastisk oplevelse med Rodeo, og det er igen ikke sidste gang, at vi besøger sådan en arena.

1/6
I dag er det tid til at sige farvel til Denver og goddag til Rocky Mountains. Taskerne med tøj er blevet fyldt med varmt tøj, da vi ikke rigtig ved, hvad højden byder på af vejr. Første stop er Mt. Evans – nordamerikas højest beliggende asfalterede vej 14.264 feet (ca 4.300 meter). Christina havde forberedt sig med med god søvn, mad, drikke og hovedpinepiller, og håbede, at hun kunne klare højden. Det gik super fint for hende, og det blev Mia, som måtte give op undervejs. Første stop på vej op de sidste 14 miles var ved meterhøj sne langs vejen. Udsigten på hele turen var ubeskrivelig flot og vi så bjerggeder, marmotte’er, fisk i søerne og en masse smukke blomster i den ellers meget golde jord. Meget imponerende var der rigtig mange, som tog turen op på cykel, og vi kunne forstå, at det var et mål, som der var arbejdet frem mod igennem længere tid. Niels og Mads vandrede de sidste meter op på toppen af bjerget og fik en masse smukke billeder med ned. Alle var klart påvirket af højde i mere eller mindre grad, men det var en fed oplevelse i alt. 4 miles nede var der en stor sø, hvor vi gjorde holdt. Søen var helt fyldt med isflager og der var masser af sne rundtomkring. På turen derop lagde vi mærke til, at rigtig mange grantræer var gået ud, og vi kan se, at det fortsætter i resten af området. Vi kender dog ikke årsagen, men det ser rigtig sørgeligt ud. Flere steder er de i gang med at fjerne de dødetræer, og store områder ligger derfor øde hen.

Vores nye hjem de næste 4 dage er Breckenridge, som ligger i  9600 feet. Vi havde forventet en lille bjergby, men det viser sig at være en stor skiby med masser af liv selv om sommeren. Vi har booket et hotel oppe i højde, og når vi vågner og kigger ud af vinduet er det på sneklædte bjerge – fedt. I år havde de sne til slutningen af maj, og det er usædvanligt. De fik 12 m sne mod 7 m normalt. Sidste sne faldt for 14 dage siden. Nu har solen taget over, og der er ca. 25 grader om dagen. Vi havde planlagt at bruge stedet som base for det, som vi skal se. Der er dog rigtligt at lave lige her, så vi får se, hvad i morgen byder J Vi skal lige have Mia helt frisk igen efter turen i højden.