fredag den 2. september 2011

De sidste feriedage..

23. + 24. aug
Vinden igen lagt sig, og drengene er stået op kl 6 for at fiske fra kysten ved campingpladsen. Efter morgenmaden kører vi til Campbell River for at fiske pinks – mens pigerne forsøger at få tiden til at gå i området. Aftensmaden består heldigvis af friske fisk hver aften, som vi griller sammen med majs og andre grøntsager. Efter aftensmaden prøver drengene lykken igen ved kysten. Det var vist alt, hvad der er sket de to dage.

Mia har fundet nogle rigtig gode legekammerater, så vi ser hende en gang imelllem, når hun lige suser forbi teltet og siger hej. Dejligt for hende. De er ude og spille minigolf sammen og griller pølser over bål om aftenen. Hun har nydt dagene her på Salmon Point.

25. aug.
Teltet pakkes ned – Mia siger farvel til vennerne og vi tager lige forbi Campbell River for at fange aftensmaden ;-) Pigerne tager på neglebar og får den flotteste negellak på, så de er klar til den sidste uge på øen. Efter frokosten kører vi mod Pacific Rim på vestkysten af øen. Vi tager en overnatning på en meget lille campingplads helt ned til en dejlig bugt med sandstrand. Vi griller fisk på stranden – og drengene skal selvfølgelig lige forsøge sig med lidt fiskeri på klipperne ned i bølgerne. Vores telt står i regnskoven, så selvom solen skinner er alt træ vådt og det kræver nogle dygtige bålfolk for at holde gang i bålet.

26. aug.
Vi står op til en tyk tåge og håber, at solen får magten senere på dagen. Vi tager ind i  nationalparken trods tågen, da vi skal hike i regnskoven. Der er ikke så mange gåture i parken og de er alle på omkring 1 km, så Niels kan sagtens følge med trods en blå ankel. Vi starter med at stoppe ved næste bugt, hvor der igen ligger en masse drivtømmer langs stranden. Mia bliver helt vild og kan næsten ikke finde ud af, hvordan hun skal starte en leg med alt det træ og vil helst blive resten af dagen. Vi andre går mere rundt og prøver at finde en løsning på, hvordan vi får noget af det med hjem som kunst. Sigtbarheden ændrer sig til vores fordel ved næste strand – Combers Beach, hvor vi kan se ud til nogle store klipper med søløver. Da vi kommer til gåturene i regnskoven er den ene trail lukket pga. stormvejr i foråret. Super ærgeligt, og vi skynder os over til den anden. Der er nogle flotte gamle ceder-træer og alt er fyldt med mos pga. fugtigheden. Der er et meget lille vandløb med nogle små laks, og det er svært at forestille sig, at det lille vandløb er gydested for fiskene senere på året.

Vi kører mod Tofino og lige inden byen finder vi endnu en campingplads med teltplads helt ned til stranden. Vi tager en overnatning og hygger med lektielæsning og grillet laks igen igen. Vi besøger også Tofino og får set lidt at den smukke natur, som er i området. Der er rigtig mange små-øer fyldt med træer – enkelte huse og så ellers masser af vand. Langs kysten er der flotte klipper og store bølger. Drengene vil rigtig gerne fiske – prisniveauet er dog lidt højt på alle aktiviter, og vi prøver lykken på sydøen i stedet for.

27. aug
Vi kører sydpå mod byen Snooke. Undervejs går vi en tur i en af de gamle skove på midtøen. Her er træerne over 800 år gamle, 76 m høje og her en omkreds på 9 m. Det er en flot lille tur, som bryder den 3 timer lange køretur. Det er nogle gange svært at forstå, at vi opholder os på en ø med de afstande J Til frokost stopper vi i Duncan, som er kendt for sine totempæle rundt i byen. Der er også farmers marked, så vi starter lige med at få fyldt maverne med økologisk brød, kager, en float til Mads og nogle nødder vendt i chokolade – ummm. Der er megen landbrug i området, og derfor er er fyldt med økologiske landmænd til markedet. Bagefter går vi turen gennem byen og ser en masse flotte (syns pigerne i hvert fald) totempæle i alle mulige farver og former. Det var en flot tur.

Næste stop er en blåbærplantage, som har specialiceret sig i at lave vin på bær. Vi prøvesmager vin lavet på blåbær, tajbær og hindbær. Ikke så sødt, som vi havde forestillet os. Vi køber en dessertflaske med blåbær og vil smage videre i teltet senere. Vi tager også forbi en landmand, som laver cider af æbler. Vi smager en 20% vin – som er meget alkohol-agtig og en vin med 14%, som er meget tør – rigtig meget tør. Vi ’nøjes’ med 2 slags cider og en stor æblejuice. Juicen holdt ikke så længe, da den var super duper. Den første cider var lagret på egetræsfade og ikke lige vores smag. Vi glæder os dog til den næste.

Det er lørdag, og da alle canadier camperer i weekenden, så er alle de offentlige parker fyldt. Vi finder dog et sted til teltet i Pedder Bay ned til en marina, og det bliver vores sidste overnatning i teltet. Næste stop er Victoria, hvor vi har valgt at bo i midtbyen på hotel.
Igen fisk til aftensmad i dag- underligt, og så er det jo godt, at vi kan få pasta med kødsovs igen igen.

28. aug.
Vi kører mod Snooke og er ret overrasket over, hvordan tågen ligger ind over byen. På campingpladsen var der varmt og fuld sol. Snooke er en lille by, hvorfra det tilfældigvis også er godt og fiske. Vi finder Otter Piont og trods skyerne går vi ud på klipperne og hygger, mens drengene fisker. Der er rigtig mange fine huse ud mod vandet heromkring, og USA ligger lige 30 km over vandet. Vi kan se Olympic Nationalpark herfra. Egentlig havde vi besluttet at besøge en park efterfølgende, hvor der skulle være nogle pool’s i klipperne langs Snook River – meeen det er søndag og vi kommer alt for sent til en parkeringsplads. I stedet beslutter vi at tage ind til vores hotel i Victoria.

Vi har booket hotel i downtown og bor tilfældigvis lige overfor byens store shoppingcenter J Dejligt at kunne gå rundt til alle seværdigheder, resturanter og havnen, hvor vi starter vores gå-tur rundt i byen. Aftensmaden bliver indtaget på et af byens brewpub’s. Det er en super dejlig by – slet ikke så kedelig som alle de andre byer på øen. Her er masser af hygge og dejlige butikker/caféer overalt.

Drengene får booket endnu en fisketur med guide – og pigerne besked på at lave noget af det, som drengene alligevel ikke gider = museumsbesøg. Vi glæder os til at kunne gå på museum i fred og ro indtil vi er færdige med at kigge og ikke indtil vi er trætte af at høre Niels’s brok.

29. aug.
Drengene tager af sted kl. 5, så Mia sover helt til halv 10 – jubii. Vi besøger at gammel te-hus fra 1894, og får morgenmad. Det var vildt hyggeligt – og her kan man købe en kande kvalitets-te for kr. 10,- Bagefter til vi ned på byens museum for at kigge på Britisk Columbia’s historie. Der er en masse om indianerne og tiden frem til nu samt en masse om dyrelivet i landsdelen. Vi nyder at kunne studere de flotte totempæle i den tid, som det nu tager – der står bla. en, som er over 500 år gammel – virkelig flot. Resten af dagen går vi i butikker og kigger igen lige så lang tid, som det nu en gang tager uden at drengene går efter os og sukker – uh vi nyder det.

Vi mødes halv 5 med drengene og tager ned i en park for at grill noget af dagens fangst. Det blæser en del op om aftenen, så det er vigtigt at finde lidt læ. I parken er der også en legeplads, hvor ungerne kan lege mens maden laves.

En dejlig dag for alle.

30. aug.
En hyggedag, hvor Mia får købe et par små gaver med hjem til veninderne. Vi kører en tur op langs østkysten her i Victoria og nyder et par timer på stranden. Det er super fedt med alt det drivtømmer, som ligger overalt. Selvom det blæser lidt, så kan vi lige samle lidt træ og lave læ. Vi finder områdets WalMart – som viser sig at være helt ny og kæmpe mega stor. Det bliver vores sidste besøg i den butik, hvor vi nok har handlet mest de sidste mange måneder – snøft. Køber lidt tilbehør til dagens laks, som vi griller i parken igen igen. I dag finder ungerne nogle venner fra Sydafrika, som de leger ta-fat med inden turen går hjem på hotellet til lektie, bad og pakning. Turen går til Vancouver i morgen. Dagen, hvor vi skal se, hvormeget baggage vi egentlig har – nærmer sig, og det bliver lidt af en opgave.

31. aug
Sejlturen ud fra Victoria er super flot. Vi sejler mellem en masse øer, og kan kigge ind på de mange flotte huse, som ligger helt ud til vandet med egen bådbro. Inden vi finder frem til vores sidste hotel ved English Bay – nyder vi en frokost med udsigt over Vancouver Downtown fra nordbyen. Hotellet er præcis som forventet med havudsigt og en dejlig balkon. Da vi ikke må grille på stranden, beslutter vi at nyde de to sidste selvfangede lakesider på balkonen. Vi bor øverst og håber ikke, at vi får klager. Inden længe sidder vi og nyder frisk grillet laks med pasta – med grill og trangia på balkonen.

Resten af dagen bruger vi på at få pakket ud, smidt ud, ryddet op og pakket ned igen. Niels har allerede forlængst købt og fyldt en taske med fiskegrej, så vores  ½ tons happengut skal konverteres ned i 5 kuffertere a 23 kg hver! Til stuepigen stiller vi vores ’madkasse’ med indhold, grill, køleboks og en fiskestang. Vi fanger hende næste morgen og viser hende tingene – alt er væk og det er jo dejligt, at hun kan bruge noget, som vi ellers havde smidt ud.

1. sep
Ja – hvem havde ikke gættet det – Drengene tager tilbage til Hope for at fiske, og pigerne tager ind til en ny negledame – det er på tide at få kigget på tæerne også  Mens vi sidder og nyder vores behandling, bliver vi lige enige om, at en ny manicure også er tiltrængt. Det har slidt hårdt at være på camping samt grave i sten og sand på stranden.

Vi mødes på hotellet med drengene om eftermiddagen, da vi skal på stranden. Desværre er vejret ikke med os – det er overskyet og har faktisk regnet lidt om eftermiddagen, og vi bruger tiden på pakke færdig i stedet for. I receptionen låner vi en badevægt, så vi kan pakke til max.

Om aftenen nyder vi en smuk solnedgang på stranden, og ungerne får der sidste ferieis.

2. sep
Bilen skal afleveres inden kl. 9 og vores fly har afgang kl. 12.15 mod Düsseldorf og så videre til Hamburg.

3. sep
Vi ankommer lørdag tidlig morgen og flyver videre til Hamburg, hvorfra vi tager toget til Niebüll. I Niebüll bliver vi hentet af Søren og hans store bil, som sagtens har plads til alle vore kufferter – håber vi :-)